VARĖNOS „ĄŽUOLO" GIMNAZIJA

Varėniškiai kalnuotuose Lenkijos pietuose
2017-07-13 11:02
Birželio 6-19 dienomis Varėnos „Ąžuolo“ gimnazijos komanda viešėjo Poronino miestelyje (Lenkijoje) ir dalyvavo Erasmus+ projekte „From lowlands to highlands“.

Jo tikslas – pasikeisti informacija apie tautinius kostiumus, dainas, šokius ir šalies kultūrą su kitais dalyviais – ukrainiečiais iš Sumy miesto agrarinio universiteto ir vietiniais Gorolės regiono lenkais – bei rezultatą parodyti vietos bendruomenei koncerto metu. Šaunią devyniolikos lietuvių mokinių grupę subūrė ir saugojo mokytojos Rita Lysenko ir Renata Bakulienė.

Po keturiolikos valandų nuobodaus riedėjimo autobusu atkeliavome ir įsikūrėme Poronino miestelyje esančioje sodyboje. Namus atstojo didžiulis keturaukštis viešbutis, kuriame gyvenome kartu su ukrainiečiais. Čia, žaidimų kambary, visi kartu leidome ir vakarus, tad jautėmės lyg šeimyna. Kaip sakoma, „Gera pradžia – pusė darbo“.

Ėmėme mokytis ir mainytis informacija apie kultūrinę lenkų ir ukrainiečių trejybę: kostiumus, dainas ir šokius, taip pat šalies kultūrą ir net virtuvę. Žinios buvo įvertintos testu. Pirma užpildėme „ex-ante“ testą, skirtą patikrinti iki projekto turėtas žinias, o kitą – „ex post facto“ – užpildėme po savaitės jau suvokdami sukauptą informaciją.

Antrą dieną apsirengę tautiniais rūbais kolegas sukvietėme į lietuvišką vakarą. Per jį papasakojome daug įdomybių apie mūsų kraštą (Dzūkiją) ir Lietuvą, netgi juokavome, jog atvykome iš labiausiai nuskriausto šalies regiono... Sudainavome kelias dainas, kad girdėjosi net lauke, o sušokome taip, kad siūbavo pirmo aukšto lubos. Po linksmos informatyvios dalies susėdome prie lietuviškos vakarienės – šaltibarščių su virtomis bulvėmis ir bulvių troškinio su vištiena, desertui – ukrainiečiams nuostabą sukėlęs šakotis.

Po kelių dienų panašiai padarė ir ukrainiečiai. Po edukacinės dalies apie Ukrainą, jos tradicijas, sėdome prie stalo ir valgėme barščių bei ragavome koldūnų, kuriuos lipdėme ir mes – tuo metu visi buvome baltais miltuotais zombiais. Vėliau mokėmės ukrainiečių ornamentikos ir ant baltos drobės raudonais ir juodais dažais nupiešėme jiems brangias aguonas bei projekto šalių dalyvių pavadinimus – sukūrėme savotišką draugystės plakatą.

Projekto metu turėjome galimybę aplankyti daug pažintinių vietų. Du kartus keliavome į Tatrų nacionalinį parką kopti į kalnus. Pirmąkart – iki ežerų „Morskie oko“ ir „Czarny staw”. Pirmojo link ėjome asfaltu, o iki antrojo lipome vos vilkdami kojas akmenimis grįstais vingiuotais laiptukais. Antrąkart – iki Kasprovo viršūnės, menamos ribos tarp Lenkijos ir Slovakijos, ten sugiedojome „Tautišką giesmę“. Važiavome į Krokuvą,  nusileidome į Vieličkos druskų kasyklą, kuri įtraukta į UNESCO kultūrinį paveldą, ir apžiūrėjome apie 20 kambarių, iš kurių populiariausias – Šv. Kingos, apžiūrėjome ir kelias bažnytėles, kuriose keliamos vestuvės. Ten sužinojome, kokia buvo žiauri šachtininkų dalia ir varginantis darbas. Keli vaikinai tuo įsitikino sukdami stulpą, kuris seniau judindavo lyną, tempusį druskų maišus.  Vaikinai visai lengvai įveikė užduotį, kadangi, vėliau paaiškėjo, jog maišai buvo tušti... Tada nuvykome į senamiestį, išgirdome legendą apie Krokuvos drakoną, apėjome centrinę aikštę bei netoliese esantį Jogailos ir Vytauto paminklą Žalgirio mūšiui paminėti, grožėjomės Vavelio pilies sienomis, tik jomis, nes dėl lietaus nespėjome apsilankyti jos viduje. Dar keliavome į Slovakiją ir lankėmės Demianovskos urve, stebėjomės nuostabiais požeminio vandens tėkmės  suformuotais dariniais, ypač stalagmitais, ištįsusiais per šimtus metų.

Apibendrinus visas šias keliones, galima teigti, jog aplankytos vietos sukėlė neišpasakytus jausmus ir tai buvo pati įdomiausia projekto dalis. Projekto metu, aišku, ir papramogavome: būdami Slovakijoje pliuškenomės vandens parke „Tatralandia“, gavome progą išbandyti ir po atviru dangumi esantį vandens parką Zakopanėje. Dar žaidėme draugiškas tinklinio ir futbolo varžybas. Taigi, visos šios pramogos tikrai nenuvylė, buvo linksmos ir norisi jas pakartoti.

Birželio 15-oji – Poronino šventė. Rytą apsirengę tautiniais rūbais išklausėme lauke vykusias Šv. Mišias, o tada su procesija, nešini mūsų vėliavomis, žingsniavome miestelio gatvėmis. Vakare vyko didysis koncertas, kurio metu vietos bendruomenei pasirodė visos trys projekto komandos. Šokome ir dainavome bendrai išmoktus šokius ir dainas. Mes projekto dalyvius mokėme dainuoti „Do lyniuku mėlyniuku“ ir „Kadu buva, kaduvo“ bei šokti „Grečenikę“. Vėliau parodėme ir šaunųjį PL-LT-UA ,,flešmobą“, kurį šoko lietuviai ir ukrainiečiais skambant populiariai lenkiškai dainai. Vakaras praėjo jaukiai ir labai linksmai, bet pajutome keistą, slegiantį jausmą, leidžiantį suprasti, jog viskas eina į pabaigą.

Erasmus+ projektas ,,From lowlands to highlands“ buvo šauniausios dvi savaitės  mūsų gyvenime. Visų dalyvių vardu noriu padėkoti mokytojoms Ritai Lysenko ir Renatai Bakulienei už pasitikėjimą mumis bei projekto organizatoriams už suteiktą galimybę patirti tiek daug nuostabių dalykų. Mes tikimės, jog užsimezgusi draugystė nenutrūks ir vėl susitiksime.