VARĖNOS „ĄŽUOLO" GIMNAZIJA

„Įdomieji eksperimentai“ – Varėnos „Ąžuolo“ gimnazijoje
2015-11-06 09:05
Kauno technologijos universiteto (KTU) moksleiviams skirta laboratorija savo veiklą pradėjo 2012 metų pavasarį. 

Laboratorijos įkūrėjas, idėjos autorius, iniciatorius – KTU prof. Giedrius Laukaitis. Laboratorijos nebūtų buvę be prorektoriaus prof. Prano Žiliuko paramos ir pagalbos ir KTU studentų. Jie, vadovaujami Simono Bulotos, parinko, nupirko ir sumontavo visą laboratorijos įrangą, parengė laboratorinių darbų aprašus, patys išbandė visus prietaisus ir nepavargdami demonstruoja juos mokiniams. Vien šiais metais studentų demonstruojamus eksperimentus stebėjo 5 tūkst. šalies moksleivių. Šį kilnų švietėjišką darbą atlieka KTU studentų ugdymo centro, kuriam priklauso laboratorija, darbuotojai.

Spalio 20-ąją  KTU ketvirtakursė medžiagos ir nanotechnologijos specialybės studentė Dalia Bartkevičiūtė ir trečiakursis elektronikos inžinerijos specialybės studentas Lukas Kazlauskas I-IV klasių gimnazistams pristatė Moksleivių laboratorijos „Įdomieji eksperimentai“ pamokas. Senojoje gimnazijos sporto salėje studentai pademonstravo įvairius eksperimentus, susietus su chemija ir fizika. Renginio metu studentai pasakojo ir apie Kauno technologijos universitete rengiamas specialistus, studijų programas, studentų darbus ir šiokiadienius ir kt.

Pradžioje studentai atliko eksperimentus iš fizikos mokslo srities – pradėjo statinio krūvio demonstracija naudojant Van de Grafo generatorių. Bandymo metu nuo gumos paviršiaus atskiriami krūvininkai-elektronai. Jie gali būti kaupiami ant kito izoliuoto kūno, pvz. žmogaus. Matėme, kaip gimnazistėms – eksperimento dalyvėms – pakilo plaukai ir juose  sukauptas krūvis įžiebė elektros lemputę... Daug emocijų sulaukė bandymai, susieti su judėjimu iš inercijos, atlikti eksperimentai pasitelkus vakuumą, stebėta, kas nutinka vakuume laikytam šaltam vandeniui, zefyrams, balionui... Vaizdžiai išaiškinta elektros iškrova inertinėse dujose, stebėta, kaip švyti kriptono ir neono dujos, paaiškinta, kur pritaikomas šių dujų švytėjimas. Stebėjome įvairius įdomiuosius bandymus iš chemijos mokslo srities –  „Dramblio nosies“ susidarymą iš vandenilio peroksido, skalbiklio ir kalio jodido, efektyviai atrodė vaivorykštės bandymas (cheminis chameleonas), kai buvo sumaišytas vanduo, natrio šarmas, cukrus ir kalio permanganatas. Ši reakcija oksidacinė, joje permanganato jonas keičia tirpalo spalvą. Studentai pademonstravo įspūdingus eksperimentus su skystu azotu, paaiškėjo, jog, palaikius azote bananą, obuolį, jie taip sukietėjo, kad jais galima kalti vinis į lentas. Skystame azote (minus 196 laipsnių temperatūroje) šaldė rožes ir jas dovanojo gimnazistėms. Gimnazistai skanavo ir skystame azote palaikytų traškių sausainių, net garas iš burnos kiekvienam veržėsi. Efektingai pademonstruotas kūnų levitacijos reiškinys. Tam tikslui studentai paėmė magnetą ir superlaidininko plokštelę, tarp jų įdėjo medinę plokštelę ir visa tai užpylė skystu azotu. Po kurio laiko, išėmus juos iš skysto azoto ir ištraukus medinę plokštelę, pincetu laikant magnetą superlaidininko plokštelė kurį laiką kabojo ore.

Studentai betarpiškai ir paprastai bendravo su gimnazistais, užduodavo jiems klausimų ir ieškodavo išsamių ir visiems suprantamų atsakymų.

Gimnazijos mokytojų, gimnazistų vardu nuoširdžiai dėkojame KTU studentų ugdymo centrui, studentams Daliai Bartkevičiūtei ir Lukui Kazlauskui už visus eksperimentus, naujas žinias ir patirtis... Atskira padėka – Jolantai Žilionienei, Varėnos „Ąžuolo“ gimnazijos chemijos mokytojai ekspertei, už visus organizacinius darbus siekiant, kad KTU Moksleivių laboratorija atvyktų ir sėkmingai surengtų netradicines chemijos ir fizikos pamokas.

Tikimės, jog tai paskatins gimnazistus domėtis chemijos, fizikos mokslais, susipažinti su praktiniais šių mokslų pritaikymais.

 

Saulius Tamošiūnas, Varėnos „Ąžuolo“ gimnazijos biologijos-chemijos mokytojas.